Udlevering af advokatbeskikkelse indebærer en pligt til at tegne en ansvarsforsikring og garanti, som er gældende fra beskikkelsesdagen. Nærmere information herom kan findes på www.advokatsamfundet.dk.
Sagsbehandlingstid og beskikkelsestidspunkt
Civilstyrelsens sagsbehandlingstid er omkring 3 måneder. Da nogle erklæringer, som du skal vedlægge din ansøgning højest må være 3 måneder på beskikkelsesdagen, bør du tidligst indsende din ansøgning om beskikkelse 3 måneder før, du mener at opfylde betingelserne for beskikkelse som advokat.
Civilstyrelsen gør opmærksom på, at du tidligst vil modtage din beskikkelse den dag, hvor du opfylder betingelserne for advokatbeskikkelse.
Civilstyrelsen kan ikke på forhånd eller under sagens behandling udtale sig om, hvornår styrelsen forventer, at du opfylder betingelserne for beskikkelse og dermed kan beskikkes. Dette skyldes, at sagen skal færdigbehandles, og beskikkelsesdokumentet underskrives i Civilstyrelsen, før beskikkelsestidspunktet er endeligt.
I forbindelse med din ansøgning om advokatbeskikkelse bedes du indsende:
- kopi af dine beviser for bestået dansk juridisk bachelor- og kandidateksamen med angivelse af dit CPR-nummer. Det skal fremgå, hvilken dato du er blevet kandidat,
- en underskrevet og dateret principalerklæring for ansættelser som autoriseret advokatfuldmægtig. Hvis du har haft flere principaler, indsendes en principalerklæring fra hver enkelt,
- kopi af din autorisation fra retten. Hvis du har haft flere principaler, indsendes alle autorisationer,
- en underskrevet og dateret erklæring fra din arbejdsgiver vedrørende andre juridiske stillinger end ansættelser som autoriseret advokatfuldmægtig. Se nærmere om indholdet heraf under Ansøgning om forhåndsgodkendelse,
- kopi af beviser for bestået skriftlig advokateksamen og retssagsprøve,
- en underskrevet og dateret erklæring om myndighed og solvens. Du kan finde blanketten til erklæring om myndighed og solvens her,
- et personligt afgivet samtykke til, at Civilstyrelsen indhenter et fuldstændigt udskrift fra kriminalregistret, jf. retsplejelovens § 121. Du kan finde blanketten Samtykke til indhentelse af oplysninger i Kriminalregisteret her.
Principalerklæringen skal indeholde:
- en nøjagtig angivelse af, i hvilken periode, du har været ansat som autoriseret advokatfuldmægtig,
- oplysning om, hvorvidt du har været ansat på fuld tid eller deltid (i tilfælde af deltid angives det ugentlige timeantal),
- oplysning om, hvorvidt du har været på barselsorlov, sygemeldt eller haft øvrigt fravær i en længere periode (dvs. en sammenhængende periode på mere end 3 måneder) under ansættelsen. Har du været deltidssygemeldt, angives det præcise ugentlige timetal,
- oplysning om, hvorvidt du forventes at være ansat i stillingen frem til det tidspunkt, hvor du opfylder de tidsmæssige betingelser for at opnå advokatbeskikkelse.
Hvis du har været ansat som autoriseret advokatfuldmægtig i en advokatvirksomhed, tillige:
- oplysning om, hvorvidt du under ansættelsen har deltaget i almindelig advokatvirksomhed, herunder opnået kendskab til behandlingen af retssager.
Hvis du har været ansat som autoriseret advokatfuldmægtig i en erhvervsvirksomhed, interesseorganisation e.l., tillige:
- oplysning om, hvorvidt du har deltaget i arbejde af relevans for advokatgerningen, herunder opnået kendskab til behandlingen af retssager.