I foråret 2024 har Indsamlingsnævnet lanceret en oplysningskampagne, der har til formål at oplyse om, at det kræver en tilladelse at starte en indsamling - også på de sociale medier. På denne side kan du finde kampagnevideoerne, blive klogere på hvordan du ansøger og hvornår det ikke kræver en tilladelse at starte en indsamling.
Du kan også besøge Indsamlingsnævnet hjemmeside her.
Der er undtagelser, som ikke kræver en tilladelse:
Eksempelvis:En indsamling blandt kollegaer til en anden kollega.En indsamling blandt medlemmerne af en klub eller forening til fordel for foreningen eller klubben.
OBS: Indsamlinger på internettet f.eks. hjemmesider og på sociale medier er som udgangspunkt ikke private og kræver derfor tilladelse fra Indsamlingsnævnet.
Som privatperson vil du typisk ansøge om tilladelse gennem en § 3 ansøgning. For at søge om tilladelse efter § 3 skal man være en fysisk person, som er myndig, eller en juridisk person med et cvr-nummer (det vil sige offentlige og private institutioner, virksomheder, organisationer og foreninger m.v.). En tilladelse efter § 3 kan gives for op til 1 år ad gangen med et specifikt formål.
Bemærk, at en enkeltmandsvirksomhed ikke kan få en tilladelse som en juridisk person, men skal søge som fysisk person.
Hvis du vil starte en indsamling efter § 3 koster en tilladelse 1200 kr. Start din digitale ansøgning her.
Hvis der er tale om en § 4 tilladelse, koster det 11.300 kr. Læs om § 4 tilladelser her.
Inde på Indsamlingsnævnets hjemmeside kan du læse alt det, du har brug for at vide for at starte din indsamling. Tryk på linket her, og du kan komme hurtigt i gang.
OBS: Du skal søge om tilladelse til din indsamling senest 14 dage før, den starter. Vi har en sagsbehandlingstid på ca. 14 dage.
Efter din indsamling skal du aflevere regnskab. Hvis det indsamlede beløb er under 50.000 kr., skal regnskabet aflægges på Indsamlingsnævnets regnskabsblanket.
Hvis det er over 50.000 kr., skal regnskabet revideres af en registreret eller statsautoriseret revisor. Læs mere om regnskabsaflæggelse her, hvor du også kan finde regnskabsblanketten.
Formålet med kampagnen er at skabe oplysning om, at det kræver en tilladelse at starte en indsamling i Danmark. Vi har derfor lavet kampagnen for at skabe klarhed om, hvornår det kræver en tilladelse og for at sætte fokus på, at det også kræver en tilladelse at starte en indsamling på de sociale medier.
Kampagnen er relevant for alle. Men det er især målrettet enkeltpersoner, der starter indsamlinger på sociale medier. Det er blevet nemt og hurtigt at starte indsamlinger på de sociale medier, men det kræver stadig en tilladelse. Vær med til at skabe de rigtige rammer for indsamlinger i Danmark. Læs mere om hvordan du ansøger her.
Alle indsamlinger på sociale medier kræver normalt en tilladelse.
Se vores liste over ofte stillede spørgsmål, hvor du typisk vil kunne finde et svar. Listen finder du her.
Ellers er du velkommen til at ringe i vores telefontid:
Telefon: 33 92 33 34
Mandag-fredag: kl. 09.00-12.00
Download vores pdf for at blive klogere på god indsamlingsskik.
Du kan downloade den her.
Når Indsamlingsnævnet har modtaget et regnskab for indsamlingen, vil det hurtigst muligt blive offentliggjort på vores hjemmeside.
Se godkendte indsamlinger her