Om os

Civilstyrelsen

Civilstyrelsen er en del af Justitsministeriet. Vi arbejder for at være en tydelig, åben og tilgængelig styrelse for borgerne, samtidig med at vi stræber efter at være en moderne offentlig myndighed, der både lader sig inspirere af andre – og selv inspirerer.

Vores opgaver

Vi laver juridisk sagsbehandling med borgerne i centrum

I Civilstyrelsen behandler vi konkrete og generelle sager og sekretariatsbetjener nævn og råd på de civilretlige områder under Justitsministeriet, og vi sikrer adgang til Danmarks love og regler.

Vi består af fem faglige kontorer og en tværgående stabsfunktion. Du kan få et overblik over vores sagsområder her.

Vi er omkring 170 ansatte, heriblandt, jurister, kontorfunktionærer, projektledere, kommunikationsuddannede, controllere.

Vores kerneopgaver er navnlig juridisk sagsbehandling af f.eks. sager om fonde, fri proces, advokatbeskikkelser og udlændinges erhvervelse af fast ejendom.

Det er også en kerneopgave for os at yde sekretariatsbetjening til Erstatningsnævnet, Retslægerådet, Rådet for Offerfonden og Indsamlingsnævnet. Styrelsen er endvidere ansvarlig for at udgive den elektroniske Lovtidende og Statstidende samt for driften af Retsinformation.dk. 

Mød organisationen her

Strategi

Mission

Civilstyrelsen behandler konkrete og generelle sager og sekretariatsbetjener nævn og råd på de civilretlige områder under Justitsministeriet.

Civilstyrelsen sikrer adgang til Danmarks love og regler.

Vision

Civilstyrelsen skal være en tidssvarende styrelse, som

  • er til gavn for borgerne
  • er attraktiv for medarbejderne og
  • bidrager til helhedstænkning og effektivitet på tværs af Justitsministeriets koncern.

Borgeren i centrum

I vores virksomhedsstrategi arbejder vi med tre pejlemærker, som er med til at sikre, at vi altid har ”borgeren i centrum”. Civilstyrelsens tre pejlemærker er udsyn, fremsyn og kompetente medarbejdere.

Læs mere om vores virksomhedsstrategi her

Civilstyrelsen - en del af Justitsministeriet

Her finder du vores årsrapporter og mål- og resultatplaner

Årsrapporter og mål- og resultatplaner

Vores årsrapport præsenterer det samlede resultat for Civilstyrelsens virksomhed, årets økonomiske hovedtal og forventningerne til det kommende år.

Hvert år indgår Civilstyrelsen en et-årig mål- og resultatplan med Justitsministeriets departementet. Mål- og resultatplanen angiver årets vigtigste drifts- og udviklingsprioriteter. 

Årsrapporter og mål- og resultatplaner

Læs om vores pejlemærker og indsatsområder

Civilstyrelsens virksomhedsstrategi

I Civilstyrelsen har vi altid borgeren i centrum, når vi træffer effektive afgørelser af høj kvalitet. Vi er til for borgerne, der møder en tydelig, åben og tilgængelig styrelse.

Med dette udgangspunkt har vi sat tre pejlemærker, der skal sikre retningen for Civilstyrelsen i de kommende år.

Klik her for at læse vores virksomhedsstrategi

Vores organisation

Direktør

Lene Volke Roesen

Ledelsesstøtte

Udvikling

Presse

Staben

Stabschef

NN

HR

Økonomi

Kommunikation

It og digitalisering

Databeskyttelse og informationssikkerhed

Offererstatning

Sekretariatschef

Eva Aaen

Sekretariat for Erstatningsnævnet

Proces & Retsinformation

Kontorchef

Birthe V. Jespersen

  • Fri proces
  • Retsinformation og Lovtidende
  • Statstidende
  • Tilskud til retshjælpsinstitutioner
  • Erstatningskrav mod skadevoldere - regres

Retslægeråd & Erhvervelse

Kontorchef

Sanne Bagge Hjort

  • Sekretariat for Retslægerådet
  • Værgemål
  • Båndlæggelse
  • Fremtidsfuldmagter
  • Arvesager
  • Advokatområdet
  • Erhvervelse af fast ejendom
  • Telefoni og post

Indsamling & Fonde

Kontorchef

Jeppe Aakerhjelm Jessen

  • Sekretariat for Indsamlingsnævnet
  • Sekretariat for Rådet for Offerfonden
  • Fondsmyndighed
  • Kontrol og tilsyn med fonde, indsamlinger mv.
Ledige stillinger

Start din karriere hos os

Ledige stillinger

Vi har desværre ingen ledige stillinger i øjeblikket.

Kontakt os

Civilstyrelsen
Toldboden 2, 2.
8800 Viborg
Telefon: 33 92 33 34

Mandag: 09.00 - 12.00
Tirsdag: 12.00 - 15.00
Onsdag lukket
Torsdag: 09.00 - 12.00
Fredag: 09.00 - 12.00

E: civilstyrelsen@civilstyrelsen.dk
D: Digital post til Civilstyrelsen

Presse

I Civilstyrelsen vil vi gerne betjene pressen bedst muligt og har derfor oprettet en særlig postkasse, som pressen bedes benytte.

Angiv gerne emne for henvendelsen, så den rigtige person kan vende tilbage til dig.

E: presse@civilstyrelsen.dk